Google tar opp kampen med iTunes

Picture 2Google har nettopp integrert musikk-søk, kalt “Google Discover Music“, inn i søkeresultatet (dessverre kun i USA så langt). Som partnere har Google imeem, lala, myspace (iLike), Pandora, Rhapsody samt de største plateselskapene, i sin streben etter å hjelpe oss brukere til å finne og lytte til musikk med bare et par klikk. Så mye 2 av top-10 søkene er musikk-relaterte, noe som antyder at mange leter etter musikk på Google allerede.

Så hvorfor etterlater de Apple’s iTunes ute i kulda? Dette er så klart en del av kampen om online digital musikk. Selv om noen gjettet at Google planla sin egen musikk-tjeneste, kan det vise seg at det er vel så effektivt å samarbeide med mest innovative tjenestene der ute – hvis de klarer å få folk til å venne seg til å søke etter musikk på Google istedenfor på iTunes. Og ja, man kan kjøpe musikken hvis man vil, ikke bare lytte online.

Jeg kunne ikke finne noen informasjon om når tjenesten kan forventes til Norge -hvis noen gang. Jeg vil tippe at de behøver andre partnere siden Rhapsody for eksempel kun fungerer i USA idag 🙁 En ting er sikkert – vi ønsker all konkurranse velkommen  på dette feltet, mens plateindustrien omstiller seg til nye salgsmodeller som kan komme oss forbrukere til gode!

Dette innlegget ble publisert i I nyhetene, Søketeknologi, Teknologi, Trender og merket med . Bokmerk permalenken.